top of page

Allmänna Köpvillkor

Allmänna villkor gäller för marmont.se som drivs av Ocean Team Svenska  AB ( 556922-3471) nedan kallat Marmont.

 

Allmänt
 

Vid försäljning till konsument tillämpar Marmont de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Mer information om Distans- och hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen finns på www.konsumentverket.se.

 

Köparen måste vara myndig eller inneha målsmans tillstånd.

 

Betalningssätt

 

Klarna faktura

Ocean team svenska ab samarbetar med Klarna AB och använder deras tjänst för fakturabetalning. Det innebär att din faktura och därmed din skuld överförs till Klarna AB. Betalningsvilkor är 30 dagar netto, efter att beställningen skickats från vårt lager. Fakturan skickas enbart på mail. Du måste vara över 18 år och ha en folkbokföringsadress i Sverige för att få handla på faktura. . Av säkerhetsskäl kan order med fakturabetalning endast skickas till den adress där man är folkbokförd. Om inte Klarna ABs krav är uppfyllda kommer du att ombedjas välja ett annat betalningsalternativ.

 

Kortbetalning

Vi anlitar Klarna eller Stripe som leverantör av teknisk lösning för kortbetalningar. Stripe uppfyller kraven för PCI DSS. PCI DSS är den globala säkerhetsstandarden för alla enheter som lagrar, hanterar eller överför kortdata och/eller känsliga autentiseringsuppgifter. PCI DSS sätter en grundläggande standard avsedd att skydda konsumenter och hjälper till att förebygga bedrägeri och informationsläckage i hela betalningsekosystemet. Standarden tillämpas på alla organisationer som tar emot eller hanterar betalningskort. Betallösningen tillämpar 3D secure. 3D secure är en teknisk säkerhetsstandard framtagen av Visa och Mastercard i syfte att ge kortutgivaren möjlighet att verifiera sin kortkunds identitet vid handel på internet. För ökad säkerhet ska kunden uppge kortets CVC-kod (Mastercard/Eurocard) eller CVV-kod (VISA) som är tryckt i signaturfältet på baksidan av ditt kort. När beställningen görs reserveras beloppet på kontot, inga pengar dras förrän varorna har levererats.

 

Direktbetalning via bank

Du blir slussad via Klarna till din egen bank och för över pengarna med hjälp av din banks betalningslösning

 

Klarna - Dela upp betalningen

Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer det mest passande. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela den kvarvarande skulden. Du kan ha från 1 000 Kr upp till 150 000 kr på ditt delbetalningskonto. Alla köp du gör via Klarnas tjänst för att dela upp betalningen sammanställs på en kontofaktura månatligen.

Enkelt och smidigt. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett alternativt betalningssätt.

Klarna kommer skicka ett kontoavtal för underskrift hem till dig om ditt köp är högre än 1 500 kr. Kontrollera att uppgifterna stämmer och signera avtalet och returnera det i bifogat svarskuvert.

Läs mer om de allmänna kontovillkoren på http://www.delauppbetalningen.se/kontovillkor.pdf

Delbetalningsalternativ Kampanj

 

Kampanjvillkor (Exempel – kan variera)

 

6 månader med 0 % ränta

12 månader med 0 % ränta

24 månader med 9,95 % ränta

36 månader med 9,95 % ränta

 

Uppläggningsavgift från 95 kr - 295 kr (Exempel – kan variera) tillkommer samt en aviseringsavgift om 29 kr/mån.

Effektiv ränta Effektiv ränta om köp om 10 000 SEK med basvillkor, beräknat enligt konsumentverkets riktlinjer, är f.n. (2009-01-01) 26,99%.

Kontoavtal Klarna kommer i samband med beviljat kreditsvar skicka ut ett kontoavtal till konsumenten för underskrift.

På avtalet framgår när avtalet skall vara Klarna åter tillhanda. Om avtalet ej kommer Klarna åter tillhanda kommer Klarna skicka ut en påminnelse med en ny faktura på hela den kvarvarande skulden enligt fakturavillkor.

Din ansökan kommer föranleda en sedvanlig kreditprövning vilket innebär att Klarna Europe AB inhämtar en kreditupplysning. 

Har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att ringa Klarna AB på 08-120 120 10 vardagar mellan 08.30 – 20.00 och helger 10.00 – 17.00. Du kan även skicka e-post till info@klarna.se.

 

Beställning och leverans
 

Beställning sker via www.marmont.se. För att en beställning skall vara bindande för Marmont måste beställningen skriftligen bekräftas av Marmont före genomförd leverans. Detta innebär bland annat att om produktsortiment utgått eller av annan anledning produkten inte finns att tillgå med iakttagande av rimliga ansträngningar, är Marmont ej skyldig att tillhandahålla sådan produkt trots att kunden beställt densamma enligt ovan.

 

På marmont.se ingår alltid moms i angivet pris. Vi erbjuder fri frakt vid köp över 199 kr. Fraktkostnaden beror på kundens val av leveranssätt. Leveranstiden är normalt 2-3 arbetsdagar om produkterna finns på marmonts lager, 5-10 om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager. Produkternas aktuella lagerstatus står angivet på under varje specifik produkt.
 

Samtliga leveranser sker efter avisering. Vid utlämning/leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos postombudet alternativt med hjälp av bud.

 

Om en leveransförsening uppstår meddelas kunden via e-post eller telefonsamtal från Marmont. Kunden har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar. Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel om Marmonts leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Marmont. Marmont förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.
 

Marmont ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Marmont.
 

Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till Marmonts kundservice inom skälig tid. Marmont uppmanar kunden att anmäla skadan så snabbt som möjligt, för smidig hantering av ärendet. Kunden ansvarar för att av-emballera och inspektera produkternas skick snarast efter mottagandet. Vid en transportskada skall kunden kontakta Marmont på e-post: info@marmont.se eller telefon: 070 656 88 80. Vid transportskada får kunden ej använda produkten och kunden måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.

 

Outlösta paket
Vänligen observera att det är viktigt att ni tar emot beställningen och inte låter sändningen gå tillbaka som outlöst. Du kommer att debiteras returkostnaden för  outlösta leveranser.

 

Felleveranser

Vid felleverans har du skyldighet att meddela oss samt skicka tillbaka den felskickade varan om inget annat anges.


Ångerrätt
 

Kunden har alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal från den dagen du tar emot försändelsen. Vill du upprätta en retur? Kontakta Marmont på e-post eller telefon enl. nedan.
Ångerrätten gäller endast om produkten och originalförpackningen är i oförändrat skick  Vid nyttjande av ångerrätten har vi rätt att göra avdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått till följd av att kund har hanterat varan i större omfattning än som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Värdeminskningen bedöms från fall till fall. Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten.  
 

Vid ångrat köp står du för returfrakten som kan var aganska hög på t.e.x ett utekök. Returfrakten dras av vid återbetalningen till dig. Återbetalning sker till det konto som angavs vid köpet. Vi strävar efter att hantera alla returer så snabbt som möjligt, senast inom 14 dagar. Efter att din retur hanterats återbetalas pengarna direkt och kan vanligtvis ses på ditt bankkonto inom några dagar. Har du betalat med Mastercard eller liknande kort kan det dock ta lite längre tid beroende på avtalet med din bank. 


Varan ska vara komplett tillbaka till oss vilket innebär att tillbehör, bruksanvisning, produktförpackning, inneremballage mm skall inkluderas i returen.


OBS! Vi har ej möjlighet att hämta ut paket som skickas till ombud. Använd därför fraktsedeln som skickas ut från vår kundservice eller använd en frakttjänst som kan erbjuda tjänsten.

Du som kund står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Tänk därför på att förpacka varan väl.  Använd ytteremballaget du fick varan i.

 

Marmont erbjuder inte öppet köp.

 

Garanti och reklamation


Marmont erbjuder minst 12 månaders garanti och 36 månaders reklamationsrätt till privatpersoner. De flesta produkter på vår webbutik är avsedda till hushållsbruk om inte annat anges. Hushållsprodukter som används i kommersiell miljö lämnas inga garantier på. 

 

Din garanti och reklamationsrätt täcker funktionsfel som uppkommer under din garanti- eller reklamationstid. I de fall produkten inte är behäftad med ett funktionsfel utan ett s k handhavande fel (t ex felinställd vara, skada som beror på oaktsamhet mm) har vi rätt att debiterade dig en undersökningsavgift, inklusive frakt- och hanteringskostnader. Undersökningsavgiften är 600 kr inkl moms. Tänk därför på att det är viktigt att du följer de rekommendationer och skötselråd som följer med produkten eller som vi upplyser om.


Vid garanti och reklamationsärenden skall kunden kontakta Marmonts Kundservice alternativt aktuell servicepartner. Läs mer under Kundservice.

 

Bilder på hemsidan
 

Vi försöker att återge färger och nyanser på våra produkter så exakt som möjligt men vi kan tyvärr inte garantera att de bilder som visas på webshopen uppfattas som precisa i verkligheten. 

Möjliga faktorer till eventuella nyansskillnader kan exempelvis bero på bildskärmens inställning. 
 

Om ni som kund upplever olikheter i färg på angiven bild enligt hemsidan och er mottagna produkt så ber vi er kontakta oss via kundservice@bagarenochkocken.se.

 

Ändrade uppgifter
 

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga eller ändrade uppgifter angående pris och leveranstid. Vi reserverar oss för eventuellt feltryck i produktinformation, pris och lagersaldo. 


 

Rabattkoder
 

Observera att koden inte kan kombineras med andra rabattkoder eller erbjudanden. Rabattkoden gäller endast vid 1 köp och går inte att registrera efter avslutat köp.

Tvister och lagval
 

På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).
Vid frågor gällande Marmonts köpvillkor hänvisas kunden till Marmonts Kundservice. För vidare information om vilka rättigheter du som har som konsument besök Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

Personuppgifter & Cookies

 

Hantering av personuppgifter
 

Den 25 maj 2018 trädde GDPR i kraft. Det är en gemensam lag som skall göra att samma regler gäller överallt i hela Europa. GDPR ersätter personuppgiftslagen (PUL), som har varit en svensk lag sedan 1988. Med GDPR måste alla organisationer, handlare och företag ha ett större ansvar på att ha kontroll på sina kunders uppgifter.

Du kan läsa mer om GDPR här >>
 

Marmont är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnar till oss som kund och dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina köp, samt i marknadsföringssyfte. Vi lämnar ej ut personuppgifter, e-postadresser eller annan kundinformation till tredje part annat än de som nämns nedan. All information du ger oss skyddas så att ingen obehörig ska kunna komma åt den. Behöver vi dela med oss av uppgifter kräver vi att de behandlar och skyddar uppgifterna på ett likvärdigt sätt. Företagen får endast använda uppgifterna för det syfte för vilket de delades, detta regleras genom skriftliga avtal.

När du handlar hos oss upprättas automatiskt ett konto och ett mail med intrukstioner kommer att skickas till den angivna e-postadressen vid köptillfälle. Denna tjänst låter dig hålla koll på dina beställningar.
 

För att kunna hantera köp samt kundärenden och samtyckt marknadsföring lagrar vi följande uppgifter.
 

  - För- och efternamn

  - Adress

  - Telefonnummer

  - E-post

  - Köphistorik
 

Om du väljer att betala mot faktura sparas även personnummer. Vi lagrar dina uppgifter vid köp i 7 år i enlighet med bokföringslagen.
 

Ändamål
Leverans, för att kunna leverera dina beställningar måste vi dela viss information med det valda fraktbolaget. Vi delar för- och efternamn samt adress för leverans. E-post och mobilnummer för avisering.


Marknadsföring, att godkänna att vi skickar reklam via e-post, SMS, display och sociala medier, är ett bekvämt sätt för dig att hålla dig uppdaterad om våra produkter och få aktuella kampanjer, nyheter och tävlingar. Genom att registrera dig för våra nyhetsmail och SMS kan du vara säker på att alltid få ta del av det senaste. Samtliga nyhetsmail och SMS innehåller en länk med vilken du när som helst kan avsäga dig fler mail och SMS-meddelanden.

 

Du kan när som helst begära att få information om vilka uppgifter om dig som Bagaren och Kocken behandlar och begära att dina uppgifter rättas eller kompletteras om de skulle visa sig vara felaktiga eller ofullständiga. Under vissa förutsättningar och i enlighet med tillämplig lagstiftning har du även rätt att begära att dina uppgifter ska raderas, begära att behandlingen av dina personuppgifter ska begränsas, invända mot behandling av dina personuppgifter, inklusive att de inte ska behandlas eller användas för direktmarknadsföring eller analysändamål och begära att få dina personuppgifter överförda till dig i ett elektroniskt format.
 

 

Cookies
På denna webbplats används cookies, du kan se till vilka ändamål nedan. En cookie är en liten textfil som sparas i din webbläsare så att din dator kan kännas igen vid återbesök. Inga personuppgifter sparas i våra cookies och de kan inte innehålla virus.
 

Så länge sparas cookies 
Cookies raderas automatiskt efter ett visst antal månader (antalet kan variera), men de förnyas efter varje besök.

Så här raderar du cookies 
https://support.microsoft.com/sv-se/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

https://support.google.com/chrome/answer/95647

https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences 

Så används cookies på vår webbplats

Cookies (eller kakor, kakfiler) används till flera olika syften på vår webbplats.
 

Google Analytics - Vi för statistik över antalet användare och vilka sidor de besöker. Vi samlar in uppgifter om vart sessionen befinner sig geografiskt, vilken webbläsare som används för att löpande kunna anpassa vårt innehåll och göra din upplevelse så bra som möjligt.
 

Du kan alltid inaktivera cookies från Google Analytics på https://tools.google.com/dlpage/gaoptout
 

 

HotJar – Ett verktyg vi använder för att se hur besökaren rör sig på vår hemsida samt mäta klick och engagemang. Här samlar vi endast in IP-adresser.
 

DoubleClick - Använder bland annat cookies med unika ID:n samt IP-adresser som klassas som personuppgifter för att vi ska kunna ge dig relevanta erbjudanden samt följa upp och mäta utfall av våra annonser.
 

Google AdWords - Google AdWords hanterar personuppgifter som bland annat IP-adresser, cookies med ID:n för att vi ska kunna ge dig relevanta erbjudanden samt följa upp och mäta utfall av våra annonser.
 

Facebook / Instagram - Samlar in data via bland annat cookies med unika ID:n för att vi ska kunna ge dig relevanta erbjudanden samt följa upp och mäta utfall av våra annonser.

Pinterest - Samlar in data via bland annat cookies med unika ID:n för att vi ska kunna ge dig relevanta erbjudanden samt följa upp och mäta utfall av våra annonser.

 

Loop54 - För att vår sökmotor ska kunna ge relevanta och korrekta resultat samlar vi in data över våra användare. Här samlar vi in IP-adress och unika ID:n.

bottom of page